08/آبان/1403 | 01:04
اعتراض انبوه‌سازان مسکن به اخذ دریافت مالیات تفاوت بهای زمین تاکید همتی بر توسعه روابط و پیگیری پروژه‌های مشترک با اعضای بریکس امسال از بازارسرمایه به نفع بودجه پول خارج نمی‌کنیم پیش بینی تورم ۲۸.۳ درصدی در بودجه سال آینده رئیس سازمان مالیاتی:مردم باید بدانند مالیات کجا هزینه می‌شود بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی کشور در نشست کمیسیون تلفیق بودجه+ جزئیات ضریب افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ چگونه خواهد؟ آقای همتی، انتشار ۷۰۰همت اوراق اجازه کاهش نرخ سود را می دهد؟ مهلت ارائه اظهارنامه عملکرد صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۴ تمدید شد متوسط حقوق معلمان چقدر است؟ شرایط واردات خودرو توسط جانبازان در بودجه ۱۴۰۴ اعلام شد سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در ۱۴۰۴ مشخص شد میزان افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در بودجه ۱۴۰۴ سهم عمرانی از بودجه عمومی بالاخره ۲۰ درصد یا ۱۰.۴ درصد؟ نقل و انتقالات خودرو پیش از پرداخت مالیات ممنوع اعلام شد

حرکت به سمت نظام تک نرخی ارز در بودجه ۱۴۰۴

حرکت به سمت نظام تک نرخی ارز به عنوان مهمترین راهکار حذف رانت در اقتصاد در دستور کار دولت چهاردهم است؛ رانتی که در سال گذشته به زیان ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی صادرکنندگان منجر شده بود.
حرکت به سمت نظام تک نرخی ارز در بودجه ۱۴۰۴
کد خبر:۶۳۹۰

به گزارش اقتصاد معاصر؛ داده‌های آماری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ مجموع صادرات ارزی شرکت‌های پتروشیمی و فلزی افزون بر ۱۵ میلیارد دلار بوده است که با شکاف حدود ۲۰ هزار تومانی نرخ ارز نیما و بازار آزاد، منافعی به ارزش ۳۰۰ همت از جیب صادرکنندگان رسمی خارج شده است.

 

افزایش تقاضای واردات، تبدیل منافع صادرکنندگان در قالب تزریق رانت به گروه‌های ذی‌نفع در واردات و کاهش صادرات یا تاخیر در تادیه ارز صادراتی از آسیب‌هایی است که شکاف ارز نیمایی و ارز آزاد به دنبال داشته است.

 

افزایش واگرایی نرخ ارز

از سال ۱۴۰۱ واگرایی بین سه نرخ مهم ارز در نظام ارزی کشور افزایش یافته است و با وجود افزایش تدریجی نرخ نیمایی از ابتدای سال جاری، همچنان فاصله معناداری با نرخ غیررسمی ارز دارد.

 

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در این مورد تمهیداتی در نظر گرفته است، چرا که همانطور که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد، کاهش شکاف ارز نیما و ارز آزاد در دستور کار دولت است.

 

ارز تک نرخی؛ تنها راهکار حذف رانت

«مسعود ‍‍پزشکیان» رئیس جمهوری هم در جریان تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید کرد:‌ در بحث اصلاحات اقتصادی، اکثریت اقتصاددان‌ها تاکید بر اصلاح تدریجی دارند و متفق القول هستند اصلاح در نظام ارزی و یارانه سوخت الزامی است. حرکت در تک نرخی کردن ارز مهمترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد است.

 

در لایحه بودجه سال آینده که اول آبان ماه تقدیم مجلس شد، نرخ تسعیر کالاهای اساسی بصورت شناور و متناسب با تورم در نظر گرفته شده است؛ در جدول مربوط به این بخش برای تسعیر کالاهای اساسی قید شده «افزایش تدریجی نسبت به نرخ سال ۱۴۰۳ و میزان نرخ تورم.»

 

اما از سوی دیگر دولت این سیاست را با توجه به معیشت مردم دنبال می‌کند،زیرا در بخش دیگر این لایحه، دولت و دستگاه های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی، مجازند نسبت به 11 میلیارد یورو برای واردات فقط کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه با نرخ ترجیحی اقدام کنند.

ارسال نظرات